Neurose is een mantelbegrip voor een categorie langdurige mentale stoornissen betreffende asthenie (onvermogen om emoties te beheersen, energiegebrek, herhaaldelijke stemmingswisselingen), obsessies en hysterie.

De oorzaken betreffen uiteenlopende psychologische trauma’s, excessieve emotionele belasting of intellectuele overbelasting.

Symptomen van neurose zijn onder andere emotioneel leed, overmatige onrust, paniekaanvallen en stemmingswisselingen. Fysieke symptomen van neurose betreffen, onder andere, herhaaldelijke hoofdpijn, pijn op de borst, chronische vermoeidheid, duizeligheid, geringe eetlust, slaapstoornissen enz. Neurose veroorzaakt heel vaak uiteenlopende ademhalingsstoornissen, wat de diagnose en de behandeling van deze ziekte moeilijk maakt.

 

Behandelplannen kunnen zowel psychotherapie als medicijnen inhouden.

 

De positieve effecten van ademhalingstherapie op het zenuwstelsel zijn al lang bekend in de geneeskunde en hebben een wetenschappelijke verklaring. Het ademhalingscentrum in de hersenstam is nauw verbonden met andere delen van het brein, die verantwoordelijk zijn voor reflexen en het algemene functioneren van het lichaam. Onderzoek heeft aangetoond dat inademen het sympathische deel van het autonome zenuwstelsel activeert, terwijl uitademen het parasympatische deel activeert.

 

 

  1. Ademhalingsoefeningen met als doel diep ademen en pauzeren voordat uitademen het sympathische zenuwstelsel activeert. Dit deel van het autonome zenuwstelsel verhoogt zowel de hartslag en contracties als de arteriële bloeddruk, verhindert de peristaltiek, verhoogt de uitstoot van maagsap en pancreatische afscheiding, en verwijdt bronchiën en bronchioli.
  2. Ademhalingsoefeningen met als doel langzaam uitademen en pauzeren nadat dit het parasympatische zenuwstelsel activeert, wat hartcontracties afremt, bloeddruk vermindert, spijsvertering verhoogt en bronchiale spieren samentrekt. Rustig diep uitademen met pauzes helpt uw lichaam te ontspannen en brengt het zenuwstelsel in evenwicht.
  3. Omdat het ademhalingscentrum verbonden is met het deel van de cerebrale cortex betrokken bij beweging, beïnvloedt beweging niet alleen de ademhaling, maar kan de ademhaling ook gebruikt worden om spierspanning te beheersen. Dit effect is de basis voor spierontspanningstechnieken en langzame ademhalingsontspanning.
  4. Ademhalingsoefeningen versterken het werk van het de ademhalingscentrum en centrale zenuwstelsel, verhogen de afscheiding van serotine (“het hormoon voor geluk”) en verbetert de bloedkwaliteit.
  5. Chronische stress beïnvloedt de ademsnelheid wat resulteert in hyperventilatie en hypocapnie (toestand van verminderd CO2 in het bloed). Het leidt verder tot breinstoornissen, terwijl juiste ademhaling uw lichaam vrijmaakt van stress en spanning.

 

Het long en ademtraining systeem maakt het u gemakkelijker om van de positieve effecten van ademhalingstherapie in de behandeling van de diverse neurotische stoornissen te profiteren. Het vermindert, samen met het verbeteren van uw psycho-emotionele en fysieke toestand, het gevoel van zuurstoftekort, moeizaam ademen, hartkloppingen, bovenmatig zweten en slaapstoornissen.

 

Als u uw algehele gezondheid verbetert, wordt het gemakkelijker om minder te roken en overmatig eten te vermijden, wat gebruikelijk is bij mensen in stressvolle situaties.

 

Frolov’s long en ademtrainer kan ook gebruikt worden voor aromatherapie, die met succes toegepast wordt bij de behandeling van neurotische stoornissen. Aromatherapie gecombineerd met ademhalingsoefeningen stimuleert de weerstand van het zenuwstelsel tegen schadelijke factoren.